Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 19
af Rick Joyner


Hver gang troende i menigheden viser svaghed, bør vi prøve at styrke dem i troen og ikke afvise dem. Vi bør blive ved med at forsøge at hjælpe dem, så længe de fortsætter med at prøve. Men når de holder op, er det ikke muligt at støtte dem. Hvor hårdt det end kan virke, kan vi ikke bruge det, der er givet os, til at tjene dem, der ikke har viljen til at modtage det.

Ingen steder ser vi Herren forsøge at tvinge eller bede folk om at følge ham, hvis de ikke havde det i sig selv at gøre det. Sådanne vil kun holde resten tilbage fra at blive og gøre, hvad de er kaldet til at gøre eller være.

Vi må dog ikke forveksle den manglende forpligtelse til en læresætning eller et projekt med en mangel på forpligtelse til Herren. Vi bør ikke forveksle deres manglende forpligtelse over for menigheden med en mangel på forpligtelse til Herren. De kan kaldes til en anden menighed, endda en anden bevægelse eller fremstilling for Kristi legeme. Hvis vi tror, vi har den bedste, eller den eneste, der er værdig til at engagere os, er vi vildledte og indbildske, og det er godt, at de forlader os. Hvis de er blevet kaldet, vil deres hengivenhed blive levende, hvis de får lov til at finde deres rette plads i ham.

Men selv når vi har fundet vores plads på hans legeme, vil dette blive prøvet. Som Paulus skrev til korinterne, prøver Herren enhver gerning med ild (1. Kor. 3:12-15). Francis Frangipane sagde: "En måde, hvorpå Herren bygger sin kirke, er ved at gå gennem den og kaste tændstikker. Hvad der er tilbage efter ilden, vil han bygge på." Når vi forsøger at slukke ilden, som Gud er begyndt at teste sit gerning, kommer vi i vejen for hans arbejde.

Mange er ikke blevet ført til Kristus, men til en lære. Andre er blevet ført til kirken eller til en bevægelse. Alt dette er gode ting, som Herren måske gør, men de må ikke få lov til at formørke vores hengivenhed til ham. Forpligtelse til alt andet end Ham og hans vilje fejler i sidste ende prøven. Som Peter Lord har sagt, "Det vigtigste er at holde det vigtigste det vigtigste." Jesus er det vigtigste.

Vi er blevet kaldet til at følge Herren, og vi må holde ham som vores primære hengivenhed, så vi ikke gør en god ting, endda noget godt fra Gud, til en afgud, vi tjener i stedet for Gud. Har de, der fulgte ham, da han gik på jorden, nogensinde set ham gøre eller sige noget på samme måde to gange? Når vi følger Skaberen, vil vi konstant være vidne til kreativitet. Det er grunden til, at de, der følger ham, er de mest kreative mennesker på jorden. De, der følger religion, metoder og love, er nogle af de mest bundne, kedelige mennesker på jorden. At følge Kristus er det mindst kedelige, vi nogensinde kan gøre, fordi han er så kreativ.

Fortalte Herren ikke Israel flere gange, at han var træt af deres ofre? Er han træt af vores tilbedelse? Kan vores tilbedelse muligvis komme fra vores hjerte, når vi synger de samme sange på samme måde igen og igen? Vi kan ændre opstillingen lidt, men hvis vi keder os med den typiske tjeneste, hvordan kan vi så sige, at vores tilbedelse er for Gud – det mest kreative væsen, der har været eller nogensinde vil være?

Vi tror måske, at alt er godt, fordi Herrens velsignelse er til stede i vores kirke, men igen, Herren vil velsigne mange ting, han ikke vil bebo. Herrens velsignelser er af uoverskuelig værdi, og vi bør altid ære og værdsætte dem, men det betyder ikke, at vi ikke skal søge mere end blot velsignelser. Han er større end velsignelserne.

Overalt hvor Jesus gik, blev folket påvirket. Var nogen efter at have mødt ham de samme? De kunne måske ikke lide ham. De var måske blevet rasende og forfulgte ham, men de ignorerede ham ikke.

En ting vi kan være sikre på er, at Gud ikke er kedelig. Hvis vores kirkeliv er kedeligt, er det fordi, vi er kommet af sporet et sted og gået en anden vej, end han gjorde. Ethvert møde med Gud kan betragtes som en af de mest spændende begivenheder i historien. Sådan vil vores kirkeliv være, hvis vi virkelig mødes med Herren i hans hus.

Til 20
OP